Gratis undervisningsmaterialer med fokus på trivsel og sundhed
Inspirerende og elevskabte aktiviteter fra Aabenraa Kommune – til mellemtrin og udskoling.
Aabenraa Kommune 2023-2025
Som en del af projektet er der udviklet en række engagerende og praksisnære undervisningsaktiviteter – skabt med elever og til elever. Materialet understøtter arbejdet med FN’s Verdensmål nr. 3: “Sundhed og Trivsel” og giver konkrete værktøjer til at bringe emnet i spil i undervisningen.
Her kan du gratis downloade aktiviteter, der sætter fokus på trivsel, bevægelse og sundhed – både i og uden for klasselokalet. Aktiviteterne er særligt målrettet mellemtrin og udskoling og omfatter også en introducerende aktivitet, der præsenterer eleverne for FN’s Verdensmål generelt.
VIDENSSØEN
– En facitleg i søgen på svar om de 17 Verdensmål
“FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling”
Verdensmålene udgør 17 konkrete mål og 169 delmål, som forpligter alle FN’s 193 medlemslande til helt at afskaffe fattigdom og sult i verden, reducere uligheder, sikre god uddannelse og bedre sundhed til alle, anstændige jobs og mere bæredygtig økonomisk vækst. Verdensmålene fokuserer ligeledes på at fremme fred og sikkerhed og stærke institutioner, og på at styrke internationale partnerskaber.
PRAKSISERFARINGER
Elever: En effektiv måde at arbejde med faglitteratur – det føltes mere aktivt end “bare at sidde og læse”.
Lærer: Sæt god tid af til både vidensdeling og videreformidling. Det er vigtigt for at gøre verdensmålene relevante og relaterbare for eleverne.
Udfordringer: Konkurrenceelementet kan virke motiverende, men risikerer at gå ud over den dybere forståelse.
FISKEDAM
– En facitleg hvor I skal matche kort til Verdensmål
SDG 3 “Sundhed og trivsel“
Verdensmålet sikrer sundhed og trivsel for alle. Børnedødeligheden er halveret siden 1990, og færre kvinder dør under fødsler. Sygdomme som HIV/AIDS, malaria og tuberkulose bekæmpes bedre, men forebyggelige sygdomme koster stadig liv. Målet er at stoppe epidemier, styrke sundhedssystemer og sikre adgang til medicin, vacciner og sygeforsikring. Fokus er på forskning, forebyggelse og behandling, især i fattige lande, for at sikre et bedre liv for alle inden 2030.
PRAKSISERFARINGER
Elever: Det var hyggeligt at lære hinanden at kende, mens vi lærte om SDG 3 – det blev “skåret ud i pap”. Aktiviteten gjorde det nemt at samarbejde og få overblik.
Lærer: Giver god træning i afkodning af information og kan let overføres til andre fag, fx matematik. En fin aktivitet, som balancerer leg og fagligt indhold godt.
Udfordringer: Det kan virke kedeligt at gennemgå svar og facit. Det er vigtigt at gøre indholdet relevant og relateret til elevernes egen hverdag.
RAPPE FØDDER
– En leg der kræver overblik og rappe fødder
SDG 3 “Sundhed og trivsel“
Verdensmålet handler om at sikre et sundt liv og fremme trivsel for alle – uanset alder. Det betyder, at alle
skal have mulighed for et godt fysisk og psykisk helbred.
Siden 1990 er børnedødeligheden faldet med over 50 %, og færre kvinder dør under fødsler. Sygdomme som
HIV/AIDS, malaria og tuberkulose bekæmpes bedre, men stadig dør mange børn og mødre af sygdomme,
der kan forebygges.
Målet er at stoppe epidemier, forbedre sundhedssystemer og sikre adgang til medicin, vacciner og sygeforsikring
for alle. Forskning, forebyggelse og behandling skal gøre sundhed mere tilgængelig, især i fattige
lande, så flere kan leve et godt liv inden 2030.
PRAKSISERFARINGER
Elever: Vi opdagede, at vi faktisk havde lært noget fra de tidligere facitaktiviteter – det gav os en klar fordel i legen.
Lærer: Færre par giver mere bevægelse. Konkurrence kan være motiverende for nogle – giv plads til det ved at have færre deltagere ad gangen.
Udfordringer: Det kan være svært at kommunikere i parrene, da man let kan høre de andre grupper snakke.
BAKTUSBOLD
– Høvdingebold med et twist
SDG 3.3 “Bekæmp smitsomme sygdomme”
Vi skal stoppe farlige sygdomme som AIDS, tuberkulose og malaria. Vi skal udrydde epidemier samt forebygge og bekæmpe spredningen af vandbårne sygdomme og infektioner på hospitaler.
PRAKSISERFARINGER
Elever: Klart favoritaktiviteten. Der er plads til alle i legen, også dem, der ikke bryder sig om at blive kastet på.
Lærer: Aktiviteten har et meget højt energiniveau. Det kan være en fordel at være flere voksne til stede. Aktiviteten er ikke særlig fagligt orienteret, men har en mere overordnet karakter.
Udfordringer: Start med få og enkle regler, og tilføj flere undervejs i takt med, at legen udvikler sig.
KRAMSSS
– Kædefange med “krammehelle”
SDG 3.4 “Red flere fra at dø af ikke smitsomme sygdomme og styrk mental sundhed“
Inden 2030 skal vi reducere for tidlige dødsfald fra ikke-smitsomme sygdomme med en tredjedel gennem forebyggelse og behandling. Derudover skal mental sundhed og trivsel styrkes.
PRAKSISERFARINGER
Elever: Turde at stå ved sin mening, godt med indflydelse (bla. fordi de selv laver udsagnskort).
Lærer: Dejlig aktiv og simpel leg, der gavner trivsel, At turde argumentere under sjove og uformelle omstændigheder.
Udfordringer: Grænseoverskridende at kramme, hvilket udsagn vinder.
STOP MISBRUGEREN
– Guldgraverleg med et twist
SDG 3.5 “Forebyg og behandl stof- og alkoholmisbrug”
Vi skal gøre vores bedste for at stoppe folk med at bruge farlige stoffer som narkotika og drikke for meget alkohol. Vi skal hjælpe dem, der allerede gør det, med at få behandling. Vi skal også se på, hvor mange unge der bruger ulovlige stoffer, hvor mange der får hjælp samt hvor mange der drikker for meget alkohol, og hvornår de begynder at drikke alkohol.
PRAKSISERFARINGER
Elever: Sjov leg, hvor det var positivt grænseoverskridende at kalde sig selv “misbruger”. Det gav anledning til gode samtaler om, hvad misbrug også kan dække over – fx skærmmisbrug.
Lærer: Skab rammer for samarbejde og taktik i begge grupper. Giv fx inspiration til begge hold, så alle kommer godt i gang.
Udfordringer: Der kan forekomme snyd med cirklen – den må ikke flyttes af “misbrugerne”. Derudover kan “Politiet” forstyrre flowet i aktiviteten ved at holde “grisevagt”.
STIK MIG ORDET
– En leg der inviterer til debat og holdning
SDG 3.8 “Giv alle adgang til lægehjælp”
Alle skal kunne gå til lægen og få den hjælp, de har brug for, uden at det koster for meget. Det betyder også, at alle skal kunne få god medicin og vacciner, som beskytter mod sygdomme, til en pris, som alle kan betale. Under dette delmål kan man diskuterer følgende temaer:
Hvor længe lever folk?
Hvor mange får hjælp hos lægen?
Betaler folk for meget for lægehjælp?
Hvordan er brugen af antibiotika?
Hvor mange læger er der?
PRAKSISERFARINGER
Elever: Det var virkelig godt selv at få lov til at formulere spørgsmålene.
Lærer: En god aktivitet, der kan anvendes på tværs af fag og tematikker – fx i arbejdet med trivsel eller emner som ‘hvad vil det sige at være en god ven’.
Udfordringer: Det kan være en udfordring at sikre, at alle får ordet – på tværs af køn, venskaber og sociale grupper.
